Til højre ses Anton's bud på en redningskabine til store skibe på udstilling i Odense 1962.
Til højre ses Anton's bud på en redningskabine til store skibe på udstilling i Odense 1962.
Image 2 of 9
Ideen til redningskabinen kom efter følgende dramatisk oplevelse.
11. juni 1948 var Anton om bord på rutebåden ’Kjøbenhavn’ da den stødte på en mine og sank i løbet af bare 10 minutter. 48 af de 400 ombordværende omkom.
Ideen til redningskabinen kom efter følgende dramatisk oplevelse.
11. juni 1948 var Anton om bord på rutebåden ’Kjøbenhavn’ da den stødte på en mine og sank i løbet af bare 10 minutter. 48 af de 400 ombordværende omkom.
Image 3 of 9
Som det fremgik af det efterfølgende søforhør afværgede Anton en endnu større katastrofe. Lige inden kollisionen opdagede han minen og styrtede op på broen hvor han greb roret og drejede hårdt mod bagbord, hvorved skibet ’kun’ strejfede minen.
Klik 'Yderligere info...'.
Som det fremgik af det efterfølgende søforhør afværgede Anton en endnu større katastrofe. Lige inden kollisionen opdagede han minen og styrtede op på broen hvor han greb roret og drejede hårdt mod bagbord, hvorved skibet ’kun’ strejfede minen.
Klik 'Yderligere info...'.
Image 4 of 9
Redningskabinen var lavet symmetrisk, så den kunne ikke vende forkert efter udkast fra skib. Ydermere var der så også en luge under vand, hvis det skulle vise sig mest belejligt at dykke ind i kabinen.
Redningskabinen var lavet symmetrisk, så den kunne ikke vende forkert efter udkast fra skib. Ydermere var der så også en luge under vand, hvis det skulle vise sig mest belejligt at dykke ind i kabinen.
Image 5 of 9
En anden feature var at formen altid fik den til at glide ud af isen.
En anden feature var at formen altid fik den til at glide ud af isen.
Image 6 of 9
Image 7 of 9
Redningskabinen kunne drives frem med sejl. årer eller som her med påhængsmotor.
Redningskabinen kunne drives frem med sejl. årer eller som her med påhængsmotor.
Image 8 of 9
Image 9 of 9
I 1962 blev kabinen under stor bevågenhed faldtestet af kranen Herkules i Københavns Havn og bestod.
I 1962 blev kabinen under stor bevågenhed faldtestet af kranen Herkules i Københavns Havn og bestod.